Test

Test (1)

Test (1)

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.

Test (1)

Undersökningarna av MS Estonia har skett med olika former av undervattensrobotar (ROV). På bilden till höger är en s.k. work class ROV som användes av Reach Subsea AS vid undersökningarna 2023.

Estonia Wreck
Komplement

FLER FOKUSOMRÅDEN

Andra testexemplet (2)

Andra testexemplet (2)

Preview

Andra testexemplet

Andra testexemplet

Preview

Test

Test

Preview Text

Andra testexemplet (2)

Andra testexemplet (2)

Preview

Andra testexemplet (1)

Andra testexemplet (1)

Preview

Sammanställning

UNDERLAG SOM ÄR TILL FÖR ALLA.

Den fotodokumentation som genomfördes av MS Estonia under sommaren 2022 resulterade i ca 45 000 fotografier. Arbetet med att sätta samman fotografierna har nu slutförts.

estonia ship ocean

BAKGRUND

Passagerarfartyget Estonia sjönk den 28 september 1994 under en resa från Tallinn till Stockholm. Av de 989 personer som fanns ombord omkom 852 personer. I enlighet med en överenskommelse mellan statsministrarna i Estland, Finland och Sverige bildades en gemensam utredningskommission (JAIC) som undersökte olyckan. En slutrapport publicerades i december 1997.

Den 28 september 2020 publicerades ett filmmaterial som visade ett tidigare inte känt hål i fartygets styrbordssida. Estlands olycksutredningsmyndighet inledde därför en preliminär bedömning av de nya uppgifterna och begärde bistånd av motsvarande myndigheter i Finland och Sverige.

diving ocean

UNDERSÖKNINGAR SOMMAREN 2022

– Man kan se varje hål i vraket, varje mussla, ner till millimeternivå. Det är en oerhört detaljrik dokumentationsmetod, säger Ingemar Lundgren från Ocean Discovery.

En 3D-modell av vraket lämnar mycket lite kvar till fantasin, berättar Lundgren, som även är erfaren teknisk dykare och genomför den här sortens undersökningar på uppdrag av bland annat Havs- och vattenmyndigheten.